söndag 28 oktober 2007

Jag skulle inte pussa Ulrika Schenström

De sista dagarna har media debatterat Aftonbladets avslöjande att statsministerns närmaste medarbetare hånglat och kyssste en TV4-reporter. Jag har inte kommit så nära maktens labyrinter så jag kan inte bedöma om jag skulle sätta mitt rykte på spel som journalist för att få en sån puss. Prinsen blir ju lätt en groda. TV-reportern kommer säkert att stängas av från gransking av statsministerns kansli för lång tid framåt, men vad händer med Schenström. Hon verkar gå fri från debatten. Reinfeldt undviker att uttala sig och bara Göran Hägglund har slagit an en moralisk ton, men när skall en kristen röst annars bli hörd. Moderaterna verkar helt enkelt skiträdda för att få en debatt som påminner lite om förre SSU-basen Anna Sjödins krogäventyr. Man är en offentlig person, även på krogen mitt i natten! Sen hörde jag av en insider att Schenström skulle varit så full att man måst kliva över henne. Det gör det inte bättre.

Samtidigt vill man ju inte bli moralist. Tillhör man samhällets maktelit, och dit räknas både Schenström och Högsta Domstolens hor-humoristiske Bo Svensson, så får man lägga band på sig. Man får leva ut sina böjelser iför stängda dörrar helt enkelt. Jag vill ha kvar min tro på att samhällets ledare inte har alla de gräsliga svagheter som vi andra dödliga har.

Inga kommentarer: